Hospitacije oz. opazovanje prakse in reflektivni razgovor po opazovanju, sta tisti strategiji profesionalnega razvoja, ki ju po krivici bije negativen glas. Dejavnost se žal še prevečkrat povezuje z nadzorom strokovne delavke. V Centru za kakovost v vzgoji in izobraževanju Korak za korakom že več kot desetletje uspešno razbijamo ta mit, saj z izvajanjem dejavnosti pokažemo vrednost opazovanja pedagoške prakse kot strategije za poglabljanje razumevanja pedagoških konceptov, načina za pridobivanje avtentičnega »študijskega gradiva«,na podlagi katerega lahko strokovni delavci reflektirajo lastno prakso in oblikujejo akcijski načrt, ki služi za spreminjanje lastne prakse. Hospitacija služi tudi kot strategija oblikovanja ter utrjevanja delovanja učeče se skupnosti na nivoju vrtca in je ena od dejavnosti, ki izrazito pripomore k dvigu pedagoške prakse.
Dejavnost pričnemo z neposrednim opazovanjem prakse (1-1,5ure), sledi reflektivni razgovor ter oblikovanje akcijskega načrta za spreminjanje prakse. Opazovanje z reflektivnim razgovorom vodimo sodelavke Centra, k dejavnosti pa povabimo nekaj strokovnih ter vodstvenih delavk vrtca. Sodelavke Centra podpiramo strokovne delavke vrtca pri raziskovanju njihove prakse ter modeliramo izvajanje dejavnosti.
Letošnji udeleženci hospitacij so o dejavnosti povedali naslednje:
»Takšno hospitacijo priporočam vsem strokovnim delavcem«. (opazovana vzgojiteljica)
»Hvala izvajalki hospitacije za obsežno povratno informacijo o najinem pedagoškem delu. Dobili sva potrditev, da sva na pravi poti, s tem pa tudi motivacijo za nadaljnje delo«. (opazovana vzgojiteljica)
»Hospitacije predstavljajo pomoč pri doseganju kakovostnejše prakse - kaj lahko izboljšam, naredim drugače, samoevalvacija...Pomembno je, da so na hospitaciji prisotne tudi sodelavke, saj se tako lahko razvije konstruktivna debata o pedagoški praksi. Teorija in praksa. Eno brez drugega ne gre. Dobrodošla hospitacija, ki poda nove uvide, ideje, predloge za na otroke še bolj osredinjeno delo«. (opazovana vzgojiteljica)
»Tovrstno sodelovanje z zunanjo institucijo, je zame velik plus...da se lahko kot vzgojitelj pokažeš, kakšen je tvoj spekter znanja in tako praktično prispevaš k podprtju teorij, npr. ISSA pedagoška načela kakovosti. Všeč mi je bilo, da je bila skupina opazovalk majhna (3 vzgojiteljice + vodja + sodelavka iz Pedagoškega inštituta). Mislim, da je za kakovost opazovanja ter diskusije najboljša majhna skupina - pogovor je potekal umirjeno, intimno, varno...brez pomislekov. Tudi otroci so se tako bolj "udobno počutili"«. (vzgojiteljica opazovalka, članica učeče se skupnosti na nivoju vrtca)
»Hospitacija mi je bila resnično zelo všeč, ogromno mi je dala, ogromno stvari sem odnesla in se dejansko kritično zamislila nad svojo prakso na določenih področjih. Še več tega je dobrodošlo«. (vzgojiteljica opazovalka, članica učeče se skupnosti na nivoju vrtca).
»Zdaj vidim, kako si lahko po takšni izkušnji s sodelavkami pomagamo. Izmenjava prakse na tak način je izredno dobrodošla in v pomoč pri razmisleku, kako lahko delamo še bolje«. (vzgojiteljica opazovalka, članica učeče se skupnosti na nivoju vrtca)
»Največjo prednost hospitacije z reflektivnim razgovorom vidim v tem, da vzgojitelju, poda povratno informacijo o tem, kaj počne dobro ter hkrati koristne in konkretne napotke, kako lahko prakso še izboljša. Vodstvu pa "osveži" pomembnost profesionalnega razvoja strokovnih delavcev in poda povratno informacijo o temu, kako vidi vrtec in strokovne delavce v njem.« (vodstvena delavka vrtca)
»Zelo veliko sem se naučila, predvsem o sistematičnosti opazovanja in tudi o načinu vodenja reflektivnega razgovora.« (vodstvena delavka vrtca)
V Centru dejavnost izvajamo tako za člane Mreže za spreminjanje kakovosti, kot tudi za druge strokovne in vodstvene delavce, ki v Mrežo še niso vključeni.
Več o dejavnosti lahko preberete na naslednjih povezavah http://korakzakorakom.si/paket-plus, http://korakzakorakom.si/od-opazovanja-prakse-do-profesionalnega-razvoja